Resonance
KOZÁK CSABA
Láthatóvá tenni MŰBÍRÁLAT - L. évfolyam 26. szám, 2006. június 30.Hol volt, hol nem volt, egyszer a 220 volt megrázott, és a létráról lehajított a padlóra. (Belefúrtam a vezetékbe.) Akkor tanultam meg, hogy a rezonancia, az elektromosság, a mágnesesség és az emberi test között összefüggések rejlenek. A Ludwig Múzeum Rezonancia - Elektromágneses testek című kiállítása ennél azért egy picit komolyabb és árnyaltabb. A projekt Montréal, Karlsruhe, Madrid és Rotterdam után úgy érkezett Budapestre, hogy a különböző helyszíneken mindig kiegészül pár helyi alkotó munkáival. A tárlat célja "felfedezni a láthatatlan, de észlelhető anyagi erők természetét, a vibráló energiák környezetünkre és az emberi testre gyakorolt hatását". Mindezt teszi abból az alkalomból, hogy Nikola Tesla 150 éve született. A fogadó fal/terem Tesla munkássága előtt tiszteleg, életrajzzal, idézetekkel, találmányai bemutatásával. A kiállításon természetes és mesterséges fénnyel megvilágított terekben és besötétített termekben találkozik művészet, tudomány és technológia, kiegészítve egy technikatörténeti részleg masináival és kütyüivel. Jean-Pierre Aubé Az elektromágneses tér erejének kikémlelése installációja látogatóstul és folyamatosan az elektromágneses teret figyeli, ezeket az impulzusokat "lefordítja", hangszórókba továbbítja, azaz a jelenlevők számára érzékelhetővé teszi a mindent körülölelő elektromos szennyezést. Marie-Jeanne Musoil Fénytestek munkáján a növényi/organikus világ sugárzó aurájáról, belső energiáiról láthatunk egy keretekbe foglalt világító blokkot. Paulette Phillips A csábító harmadikja nem más, mint egy Bergmann-filmből idetévedt gyönyörű nő a kötelező fehér ruhában, ártatlan büsztje szinte lángol, amint fekete-fehérben megidézett hajkoronája lebeg a nem létező szélben, az idegrendszer elektromos aktivitásától és misztikus, transzcendens erőktől szárnyaltatva. A háttérben kék villámok cikáznak. A hasonló módszerrel élő Catherine Richards Lepel/Gubó I. című művét a harmadik dimenziót sugalló szemüvegen keresztül nézhetjük, síkból a térbe léphetünk. Szabolcs Somlai-Fischer-Bengt Sjölén-Danil Lundbäck Agytükör installációja előtt szívesen álldogál a látogató. Míg a dupla tükrökben egészalakos lényünkben gyönyörködhetünk, addig a fejre szerelhető sisak által agyunk működése "mozgó CT-vizsgálatként" tekinthető meg. A sisak nekem kicsi volt, de elolvadtam, amikor a tükör kettős képernyőjén a következő szöveg jelent meg: "Kis türelmet kérünk. Beolvasom az agyadat." Aztán beolvasott nekem. Kerekes Gábor pigmentnyomatai, ezüstbromid papírra készült színezett fotói, Villámló gömbje, Motorja, C.E.R.N.-je egyszerre dokumentatív, visszafogottan komponált, míg Jákob lajtorjája szerkesztett, esztétizáló. Július Gyula Rezgőkörében generátorként lehetünk jelen, el is sülhetünk. Csiki Csaba-Szabó Péter FémBőrének érintésekor, az elfolyó-amorf sík lapok nyomogatásakor elektroakusztikus hangszerként irányíthatjuk a műtárgyat. Szűcs Attila olaj-vászon, pasztell és fluorizáló színekben megjelenített képsorozatán pedig úgy idézi meg Teslát, hogy egyrészt használati és kísérleti tárgyaival (szék, kanapé, generátor) veszi körbe a tudóst, másrészt az általa gerjesztett elektromágneses mezőkbe telepíti hommage-a alanyát. Ez az a kiállítás, ami (részben) aktivitásra készteti a nézőt. Másodszorra jöttem rá, hogy mobil nézelődésemen túl van, amit be kell kapcsolni, meg kell nyomni, fülhallgatózni vagy akár egy fémgömböt egérként használva forgatni körpályáján. Ez az anyag úgy veszi igénybe a néző idejét, hogy türelemre int, kivárásra dolgozik. A technika dolgaiban járatlan kiállításlátogató mellé ugyan nem rendeli A láthatatlan embert, de arra inspirálja, hogy ismerkedjen meg a hangszórók, erősítők, érzékelők (fény-, hőmérséklet- és mozgásszenzorok) rendszerével, DVD-k és videók kiállításokra is alkalmazható hasznosításával. Nem kell mindent érteni, ezt kívánja elősegíteni a katalógus, ami nem technikai okokból nem készült el a megnyitóra, hanem a szervezők/rendezők koncepciója értelmében mindig rögzítik az újabb és újabb helyszínek műtárgyait, azok térbeli installációját. Várjuk. A láthatatlant láthatóvá tevő anyag érdeme, hogy egyrészt korrektül dokumentál, másrészt találkozhatunk a látvánnyal is. (A Rezonancia - Elektromágneses testek című kiállítás 2006. augusztus 27-ig tekinthető meg a budapesti Ludwig Múzeumban.) Kozák Csaba - ÉLET ÉS IRODALOM